Tuesday 9 December 2014

Lawatan ke Muzium Negara

25 Oktober 2014, Sabtu.

Kami telah melawat Muzium Negara pada 25 Oktober 2014 yang lepas bagi menambah lagi maklumat tentang sosial dan pendidikan masyarakat Melayu. Kami memilih untuk melawat Muzium Negara kerana lokasi muzium ini di Kuala Lumpur yang mana mempunyai banyak kemudahan pengangkutan awam disediakan.



Tiket masuk ke Muzium Negara hanya berjumlah RM2.00 bagi warganegara Malaysia kategori dewasa.


Terdapat empat balai pameran tetap di dalam Muzium Negara iaitu Balai 'A', Balai 'B', Balai 'C' dan Balai 'D'. Balai ‘A’ mempamerkan bahan-bahan kebudayaan rakyat Malaysia, manakala  Balai ‘B’ mempamerkan artifak-artifak sejarah Tanah Melayu, penemuan-penemuan arkeologi, kraftangan tradisional, koleksi Numesmatik, senjata-senjata Melayu dan Orang Asli.

Di tingkat dua pula terdapat Balai Pameran ‘C’ yang mempamerkan pelbagai koleksi alam semula jadi negara seperti mamalia, reptilia, serangga, burung, ikan, geologi dan lain-lain lagi dan Balai ‘D’ pula mempamerkan bahan-bahan yang berkaitan dengan kegiatan ekonomi negara seperti tanaman komersial, industri perlombongan bijih timah, perikanan dan pengangkutan awam.

Hasil lawatan kami ke muzium, kami telah mendapat banyak informasi-informasi tentang masyarakat Melayu di Malaysia.

Berikut merupakan antara bahan informasi yang kami dapat hasil lawatan ke muzium (tanpa mengikut urutan):
"Kepala Perahu Diraja" - kepala perahu berbentuk kepala naga ini diperbuat daripada kayu nangka dan diukir dengan motif sulur kacang dala bentuk awan larat. Ia digunakan untuk menghiasi haluan perahu Diraja Melayu. Ini menunjukkan kehalusan seni ukir masyarakat Melayu zaman dahulu.
Koleksi patung wayang kulit. Wayang kulit merupakan salah satu seni drama yang popular dalam masyarakat Melayu dahulu kala.

Salah satu "seni rupa" yang dibuat oleh orang Melayu iaitu seni tembikar berdasar bulat yang dijumpai di Candi Bukit Pendiat.    



Pelbagai jenis keris masyarakat Melayu yang digunakan dalam aktiviti persilatan yang merupakan salah satu seni gerak terkenal masyarakat Melayu.



Tepak Sirih bertekat - diperbuat daripada kayu dan disalut dengan kain baldu serta bertekat benang emas dengan motif bunga cempaka. Tepak sirih merupakan alat penting dalam majlis pertunangan dan perkahwinan masyarakat Melayu.



Singgahsana merupakan sebahagian simbolik Raja-Raja Melayu. Organisasi sosial masyarakat Melayu umum diketahui diketuai oleh Sultan sebagai ketua pemerintah.


Adat bersalam sudah menjadi satu amalan masyarakat Melayu setiap kali berjumpa. Selain itu, adat bersalam juga sering dilakukan pada pagi Hari Raya Aidilfitri disamping memohon kemaafan antara satu sama lain.

no 1 - ketur tembaga : bekas berludah bagi yang memakan sirih pada zaman dahulu. masyarakat Melayu zaman dahulu sering mengamalkan memakan sirih.
no 2 - bekas bunga rampai : bunga rampai digunakan dalam beberapa jenis majlis dan adat istiadat masyarakat Melayu seperti majlis perkahwinan, majlis pertunangan, majlis berkhatan, majlis cukur jambul dan sebagainya
no 3 - periuk tembaga : periuk ini digunakan untuk menyimpan nasi yang baru dimasak semasa kenduri supaya panasnya tahan lebih lama dan sedap dimakan.
no 4 - tepak sirih : sering digunakan dalam majlis pertunangan sebagai hantaran.

Pending - Dipakai oleh kerabat diraja semasa upacara istiadat kebesaran diraja.
Pendidikan pondok - sebelum kedatangan British, masyarakat Melayu menghantar anak-anak mereka ke sekolah pondok untuk diajar oleh Tok Guru tentang ajaran Islam.
Pendidikan Melayu selepas kedatangan British. British menubuhkan sekolah-sekolah vernakular yang mengasingkan orang Melayu, Cina dan India.

Pendidikan Tinggi orang melayu bermula dengan penubuhan Universiti Malaya.

Yang diatas tadi merupakan beberapa bahan yang berkaitan dengan kehidupan sosial dan pendidikan orang Melayu yang akan dikupas dengan lebih lanjut di dalam post seterusnya.

No comments:

Post a Comment